Notícies

INFLUENCERS: LA VERSIÓ DIGITAL D’UNA VIDA IRREAL

En els últims anys un nou fenomen manté els joves adolescents encara més enganxats a les pantalles. Col·loquialment els anomenem youtubers, bloggers, instagramers… però de forma general se’ls coneix com a influencers: persones que creen contingut a les xarxes socials i que compten amb certa credibilitat sobre un tema concret, per la influència i presència que tenen a les xarxes i pel volum que tenen de seguidors, convertint-se així, en referents de molts joves.

Una cosa que va sorgir d’una forma natural; persones desconegudes creant contingut sobre temàtiques diferents a través de les xarxes socials, s’ha acabat convertint en un negoci que mou una gran quantitat de diners: els influencers han crescut un 275% en aquests últims anys i evidentment les empreses i les marques no han obviat aquest fenomen, utilitzant-lo a favor seu i creant publicitat encoberta utilitzant aquestes persones com a promotores de la seva marca (màrqueting influencer).

En un inici, els influencers es mostraven d’una forma natural, persones desconegudes, properes i igual que nosaltres que donaven la seva opinió sobre diferents temes i exposaven les seves inquietuds, aficions i estils de vida, però ara una gran majoria d’aquests influencers (i sobretot els que han assolit un gran èxit) mostren una vida idíl·lica, irreal, de luxe i glamur, en definitiva, una vida que com moltes persones diem, “de postureo”. Aquestes persones s’han acabat convertint en un producte en si mateix, una expressió del capitalisme en estat pur (un dia poden donar la seva opinió criticant la cosificació de la dona i al cap d’uns dies penjar una foto a una platja amb tot de models amb els cossos perfectes promocionant una marca de banyadors).

El problema de tot això és com ens pot afectar i com afecta realment als adolescents. Estem fent creure a una generació que no fa falta fer res per triomfar a la vida: et poses uns vestidets, et fas 4 fotos, ho penges a Instagram i ja ho tens! Si aconsegueixes suficients seguidors, seràs una estrella d’internet: una professió que milers de joves i adolescents volen exercir i que a més aporta popularitat, és fàcil, genera ingressos i generes contingut. Mira que fàcil és triomfar a la vida!

Realment no tots els influencers són així, i molts generen contingut constructiu i crític acord amb els seus valors. Però en general la tendència d’aquest fenomen va més enfocat a tot el que he comentat abans, i ens hauríem de plantejar si això realment és positiu. Un influencer pot generar molt mal exemple i pot influenciar de forma negativa als seus seguidors i sobretot als adolescents. Ser influencerno és que una marca et regali roba perquè la promocionis, no és publicitar un producte que no utilitzaries mai de la vida i no és vendre una vida irreal i idíl·lica. Perquè realment les seves vides no són així, només mostren el que volen que vegis.

I és que només falta mirar les notícies: el 2017 dues influencersespanyoles s’han suïcidat per no aguantar les pressions de les marques, dels seus seguidors, de possibles males crítiques i per estar exposant constantment la seva vida. El passat mes de maig, el youtuber més famós espanyol (Rubius), va decidir retirar-se amb 28 anys per problemes d’ansietat. I com pot ser que passi això? Per la toxicitat que hi ha internet. Aquest mitjà ha obert un món de possibilitats per opinar, criticar i desprestigiar qualsevol cosa que veiem. I això crea molta pressió social i pot afectar a la salut de les persones que hi ha al darrere. Hem de ser conscients que les TIC i tot el que es genera al seu voltant són molt noves (no sabem com utilitzar-les, ni com poden afectar els consumidors ni a les persones que creen contingut). És per això que és molt important educar en l’ús de les noves tecnologies i en fomentar un pensament crític en la població en general però sobretot en els joves perquè entenguin que el que veuen a través de les xarxes socials i sobretot de la vida dels influencers no és real, que moltes estan venent la seva vida privada per guanyar diners i promoure les marques que tenen a darrere, i que a la vegada les persones que estan creant aquest contingut no són objectes que veus a través d’una pantalla, són persones que els hi pot afectar greument la pressió que reben dels seus seguidors i de les persones més crítiques. A la vegada, els influencers tenen l’obligació d’entendre que les fotos, vídeos i opinions que publiquen poden afectar a moltes persones i que tenen una gran responsabilitat davant de la influència que poden exercir sobretot en els joves. Així que tant si ets influencer o seguidor, hem de ser conscients d’aquest fet i pensar abans de publicar.

 

Eulàlia León

Coach i treballadora social