Notícies

EDUCAR EN L’ÚS DE LES TIC

Orientar i educar a un o una adolescent mai ha estat una tasca fàcil, el moment evolutiu de l’adolescència comporta rebuig a l’autoritat i als consells de l’adult. Es tracta d’una actitud natural i necessària per fer el pas de la infantesa al món de l’adult, per reafirmar la personalitat pròpia i diferent a la dels pares o els adults referents. Com a educadors, pares i mares ens preocupem per proporcionar-los eines i recursos perquè puguin gaudir d’una adolescència saludable i de que desenvolupin les competències necessàries per convertir-se en adults.

Però la sensació general és que als adults cada cop ens sembla més difícil gestionar el món adolescent: noves tecnologies, nous referents, societat del consum, noves professions… Sempre hi ha hagut una distància generacional entre pares, mares i fills que ha fet difícil la comprensió entre uns i altres per qüestions de modes i tendències, però la velocitat dels canvis en la nostra societat ha fet que aquesta distància generacional s’eixampli i que educadors, pares i mares ens sentim desemparats i mancats de recursos.

Els processos de digitalització estan construint una societat acceleradament canviant on es constaten situacions i dinàmiques socials absolutament noves tant per a joves com per a adults. Els adolescents d’avui en dia han d’integrar-se en un món globalitzat, molt competitiu i canviant en un moment evolutiu en el qual estan definint la seva identitat personal, reconfigurant les seves relacions socials, estructurant el seu sistema de valors i encarant-se cap a un futur que els ha de ser propi. Fer les passes adequades per traspassar la línia entre la joventut i la maduresa mai ha estat fàcil però, en aquesta situació el repte s’intensifica. Els adolescents viuen immersos en un entorn digitalitzat a través del qual construeixen el seu autoconcepte, la seva concepció de la realitat i de les relacions socials.

Sovint, aquesta construcció personal a través de les xarxes és feble i poc connectada amb la realitat. A més, l’abundant i diversa informació que ens proporciona el món digital fa més necessari que mai fomentar el pensament crític entre els més joves. Com a adults i referents per als i les joves se’ns planteja un nou repte, hem d’educar en un escenari que desconeixem i que se’ns presenta a davant en tota la seva immensitat. Internet és una finestra al món, controlar els seus continguts és una feina pràcticament impossible, d’altra banda, la diversitat de dispositius fa que tampoc sigui fàcil controlar els temps i llocs de connexió. Però és important que aquesta sensació d’inabastabilitat no ens faci tirar la tovallola.

Els i les joves necessiten unes guies per manejar les noves tecnologies, no podem posar al seu abast una eina tant poderosa i no ensenyar-los a com utilitzar-la, no a nivell tècnic, en això segur que en saben més que nosaltres, sinó a nivell pedagògic. El més important és marcar uns límits de connexió: a la taula, a l’hora d’anar a dormir, en les reunions o xerrades familiars, etc. I compartir amb ells espais de connexió per tal d’ajudar-los a reflexionar sobre els continguts que ens hi podem trobar i fomentar l’esperit crític. No cal ser alarmista, hem de confiar que els nostres fills i filles en sabran fer un bon ús, però primer cal educar i ser un bon model, i després, cal que estiguem atents a la seva forma d’utilitzar-les. No es tracta de controlar, sinó d’acompanyar i supervisar.

 

Mònica Marqués

Psicòloga i psicopedagoga

Enllaços d’interés:

Educar en nuevas tecnologias

Adolescentes y nuevas tecnologias

 

Article publicat a El Cugatenc:

Educar en les noves tecnologies