Notícies

COM AJUDAR ELS NOSTRES FILLS/ES EN L’ORIENTACIÓ ACADÈMICA

La relació entre famílies i centres educatius va variant durant les diferents etapes escolars dels fills  i filles: durant les primeres etapes, la implicació de les famílies i la seva integració en el projecte del centre és pràcticament total. Tant el centre com la família dialoguen permanentment cada pas i cada aprenentatge però, a mesura que l’infant va creixent i va passant d’etapa, tant famílies com educadors deixen de cantó aquesta complicitat amb el centre educatiu i es troben poc vinculats. Això passa molt sovint durant l’etapa de secundària, fet que en molts casos pot dificultar que el jove tingui una bona orientació acadèmica.

En aquesta etapa educativa els nostres fills i filles han de prendre decisions importants sobre quines opcions educatives tenen i quins itineraris poden escollir i moltes vegades no acaben d’estar 100% preparats per fer-ho, per això és molt important acompanyar-los en aquest procés de decisió.

Aquestes setmanes ens trobem en plena època de preinscripcions i segurament, donada la situació actual, moltes famílies s’han trobat amb pocs recursos i eines per orientar els seus fills i filles. Així que us volem donar un seguit de consells i recursos perquè els pugueu acompanyar de la millor manera possible!

 Primer de tot, hem de tenir molt clar aquestes 3 coses:

– Els nostres fills i filles no aprenen de la mateixa manera que ho vam fer nosaltres.

– Quan acabin els estudis, hi haurà noves professions que ara no existeixen.

– Els fills i filles no han de ser la projecció del que volen els pares o mares.

Un cop es tingui això clar, hem de saber que l’orientació acadèmica consisteix en 4 fases:

1. Recollida d’informació: l’adolescent ha de tenir persones (tant del centre educatiu com de la família) que li facilitin informació sobre els diferents itineraris acadèmics i opcions educatives que té. Us facilitem un enllaç que us pot servir d’ajuda: El sistema educatiu i els seus itineraris.

2. Autoconeixement:saber com som i quins interessos, gustos i competències tenim relacionades amb el món acadèmic i professional, és la clau per fer una bona orientació acadèmica. Existeixen moltes webs i tests online que ens poden dir quin perfil professional som: Qüestionari d’orientació acadèmica.

3. Motivació: la motivació és la part més emocional relacionada amb la presa de decisions i es relaciona amb el desig per aconseguir un objectiu o fita. Acompanyar al fill o filla a preguntar-se on es veu en 2 o 4 anys, què vol aconseguir quan sigui més gran o en quina professió es veu treballant en uns anys, el poden ajudar a motivar-se i a tenir una idea més clara de cap a on es vol encaminar.

4. Presa de decisions: valorar totes les opcions amb tota la informació possible i amb els seus avantatges i inconvenients, és la base per poder prendre una decisió de forma conscient i responsable.

Esperem que us hagin servit aquests consells i recordeu que decideixin el que decideixin el més important és estar al seu costat.

Eulàlia León , Coordinadora del servei d’acompanyament de joves i famílies d’Actua

Article publicat el 3 de Juny de 2020 a El Cugatenc